Sunday, 12 June 2011

GUGUR KANDUNGAN

Halluuuuu.....
Topik arini agak berat cket la....
Jom layan soalan mengenai gugur kandungan dan jawapannya sekali..
Ini ilmu yer...dont noty2....

PERNAH MENGGUGURKAN KANDUNGAN

Untuk pengetahuan doktor,ketika zaman persekolahan,saya seorang gadis yg bermasalah dan kerap terlibat dgn kegiatan sosial. Malah saya juga pernah beberapa kali menggugurkan kandungan sama ada di klinik swasta mahupun saya melakukannya sendiri dengan memakan makanan yg tajam. Kini semuanya telah berlalu dan saya sudah menginsafi perbuatan saya. Baru-baru ni,saya pernah terbaca artikel di akhbar yg mengatakan jika seseorang wanita telah beberapa kali menggugurkan kandungan,ada kemungkinan dia akan mengalami masalah mandul. Saya berasa sangat bimbang akan perkara ini kerana pastinya saya juga inginkan zuriat sendiri apabila berkahwin kelak. Bolehkah doktor mengesahkan kenyataan ini?

JAWAPAN DOKTOR

Prosedur menggugurkan kandungan jika dilakukan secara legal di hospital atau klinik yg bertauliah, adalah satu prosedur yg paling selamat. Jika dilakukan oleh individu yg tidak bertauliah,menggunakan alat-alat yg merbahaya atau persekitaran yg tidak steril boleh mnyebabkan kematian dan komplikasi2 lain. Antara komplikasi yg mungkin berlaku adalah pendarahan,tertinggal sisa2 hasil kandungan atau janin, perforasi pada dinding uterus (rahim),jangkitan kuman,luka pada pangkal rahim (serviks) dan pelekatan pada dinding rahim (berlaku apabila terlebih curettage). Prosedur ini tidak mempengaruhi kesuburan atau menimbulkan masalah mandul kecuali jika berlakunya pelekatan pada dinding rahim.

20 comments:

bujal X said...

dia makan pisau ke jarum?

Kakzakie said...

Tengok bujal tu nakal kan Ieqa.

Lebih baik bertaubat dari terus menanggung dosa kan....

Ieqa Rahim said...

bujal : xtau la ape yg tajam sgt die mkn 2...jom tye ibu2 mngandung ape makanan yg tajam 2...hehehe...

Ieqa Rahim said...

kakzakie : bujal mmg nakal...saje nk knekan org la 2...hehehe....
btol kakzakie,dorang da wat 1 dosa berzina then nk tambah 1 dosa mbunuh...masyaAllah...minx dijauhkan la....

rATu kEBaYA said...

pernah gugur lepas angkat tilam yang berat dekat 100 kilo.. huhuhu.. sedey..

benda2 tajam tu tak pastilah pulak.. nenas kot..

Daddy Ziyyad said...

sepanjang saya jadi doktor, dah byk kali saya jumpa wanita yang nak gugurkan kandungan, termasuklah yang dah kahwin sah, cuma belum bersedia nak ada anak! adoi aiii..

Ieqa Rahim said...

k.ratu : yeke kak?2 la kalo da ngandung byk benda xleh nk wat kan...xleh lasak2...

Ieqa Rahim said...

daddyziyyad : daddyziyyad pn leh wat utk gugurkan kandungan k?yg da kawen sah pn nk gugurkan kandungan apetah lg yg xkawen sah..umat akhir zaman...wallahualam...

Hantu Kak Limah said...

hua..hua..hua..hua.....
sejak bile jadi penasiaht kesihatan ni...
uh..uh..uh......
cici keguguran ker.....
selepas ternoda di lubuk cino...
keh..keh..keh.......
kalao mati keguguran..leh claim insurans tak.........huhuhuhu...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

no komen buleh???

Ann Huda (Ate) said...

Sekurang-kurangnya dia menginsafi dan menyesali akan perbuatannya.

Cik Ina Do do Cheng said...

sokong Ate. Orang buat dosa dan kesal akan dosa yang dia lakukan, cik ina salute.ko kenal ke orang nya. sorrylah pasal tu belum lagi ye.tunggu esok Insyaalah cik ina buat.

Ieqa Rahim said...

hantu : ehhhhh blom ternoda okeeee....still virgin g2....ofkos bleh claim yg pnting mati...tp tp tp kalo x ambik ins bleh claim jd hantu jerr...huahuahua.....

Ieqa Rahim said...

brutal solo : boleh jerrr.....
so noty2 ar.....

Ieqa Rahim said...

ann huda(ate) : betol2...as long as die insaf,so nobody cannot la hukum die...biar Allah yg menentukan....

Ieqa Rahim said...

k.ina dodocheng : mane kenal kak...jumpe dlm majalah risalah ni...hehehe....alaaaaaaaaaaaaaaaaaa nape blom lgggg....eksaited da niii....=)

miloais said...

antara masalah sosial umat manusia zaman skang...
sesedap rasa berzina... bila dah ngandung... sesedap rasa plak bunuh janin tu tanpa rasa bersalah...

mintak di jauhkan lah.... jangan ada ahli keluarga - saudara-mara atau sahabat handai menhadapi masalah camni!

gedek! said...

akhir zaman

Ieqa Rahim said...

kak milo : sokong k.milo....hari2 kuar berita pasal pmbuangan bayi....
da jd mcm trend pulak...

Ieqa Rahim said...

pakcik : mari insaf secara marathon...hehehe...

There was an error in this gadget

Followers