Friday, 1 July 2011

INI COPY PASTE ILMU

HYE...

Seperti tertera tajuk di atas,ini sememangnyer entry copy paste...
tp bukan sebarang copy paste la kan...ini semua berkaitan ilmu...bile kite berilmu,kite sebarkan...amalan mulia tau...hehehe...


Bissmillahhirrahmannirrahim!


Ni satu lagi contoh yang bagus untuk kita berdialog dengan makhluk-makhluk jenis yang suka mempertikaikan apa yang telah diajarkan kepada kita berkaitan ibadah kita menyembah Allah. Dalam masa yang sama boleh membuatkan kita berfikir dengan lebih rasional sekaligus menguatkan lagi keimanan kita kepada Allah.


Photo Courtesy : DetikDaily.net

"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"
 
"Oh... Itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah."   

 
"Baitullah tu apa?"

 
"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah."  

 
"Allah ada dalam tu?" 

  
"Tak..."   

 
"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"   

 
"Yang saya sembah bukannya bangunan tu."   

 
"Kamu sembah apa?"  

 
"Saya sembah Allah SWT."  

 
"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"  

 
"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah." 

  
"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la."
"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"   
 
"Pernah. Selalu..."   

 
"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"   

 
"Tengok perlawanan bola la!"   

 
"Di mana?" 

  
"Dalam tv la!"   

 
"Cuba bukak tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak."   

 
"Memanglah tak ada... Tapi itukan gambarnya ada."  

 
"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu."   

 
"Takde. So?"   

 
"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola. Betul tak?"   

 
"Tak. Aku tengok perlawanan bola la melalui tv tu."   

 
"Peliknya."   

 
"Sebab apa pulak pelik?"   

 
"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa. Yang ada hanya wayar yang berselirat je."   

 
"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar je, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya."   

 
"Hurm. Jadi tak peliklah ni?"   

 
"Ya. Tak pelik."   

 
"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah SWT, walaupun dalam Kaabah tak ada Allah."
"Erk... Kau betul."


Kesimpulannya, kita sebagai umat Islam bila berdepan dengan situasi begini, harus menanganinya dengan akal dan kebijaksanaan. Bukan melenting tak tentu pasal. Barulah nampak kewibawaan kita pada mata orang bukan Islam. Jadi, ilmu itu sangat sangat sangat sangat sangat penting. Rasulullah S.A.W. sendiri menekankan kepada umatnya mengenai kepentingan untuk mencari ilmu. So, penuhkanlah dada tu dengan ilmu yang bermanfaat untuk agama, untuk dunia, untuk akhirat.

11 comments:

gedek! said...

nice!

Ieqa Rahim said...

gedek : thanks uncle..ngeeee....

Cik Ina Do do Cheng said...

nampak kucing bijak sikit dari hantu ye. janganlah ada hantu berkeliaran kat sini, matik aku.

Hantu Kak Limah said...

huhuhu...yg dialog tu,ko copy paste gak ker....hahahhahahha....macam tak arr kan ..psl x de skema sgt bunyiknyer....
cth 2:nampak perut cici boyot..tapi x der baka lg dlm tu...so,aku cume memandang perut cici jer.....soalan nak bagi tendang sampai mampus...keh..keh..keh....
bijak..bijak..bijak....aku puji nih....hahhahahhahahha..........

Ieqa Rahim said...

k.ina dodocheng : tenkiu tenkiu...semestinyer bijak, hantu 2 yg hado jerrr....hehehe....
(mst die da tbakorrrr)

Ieqa Rahim said...

hantu : wat ur problem with cici??ko tau,mlm2 skang di ske curi keluar?aku xkesah sgt ade baka die dlm 2 tp sbagai tuan yg sgt menjaga rupa dan keturunan,harap2 die xtersalah pilih suami...jgn la c bising k,hitam tua k yg kt dpn umah 2 dijadikan laki...xsanggup aku nk tgk keturunan dia nnt....hahahahaha...

Cik Ina Do do Cheng said...

iqa , cik ina takutlah, hantu mengomen plak kat bawah tu.

munna said...

bagus ni.... mmg jawapan yg betul klu ada cukup ilmu di dada...

Ieqa Rahim said...

k.ina dodocheng : jgn tkut k.ina...die da jinak tu...hehehe...

Ieqa Rahim said...

munna : betol2...kalo tak,senang la kite dperlekehkan yahudi....

nabilah_2908 said...

betul tu... :)

There was an error in this gadget

Followers